MAGYARORSZÁG
Munkaerő-közvetítés, -kölcsönzés

Szervezetfejlesztés - A jó visszajelzés katalizál

A munkavállalók és a vezetők körében - a világon mindenütt - az utálatos rituálék egyike a visszajelzés.  Sok vezető nem szereti, mert nem tartja elég hatékonynak, a munkavállalók pedig sokszor úgy vélik, hogy nem kapnak használható, beépíthető útmutatást. Pláne, ha mindehhez rossz érzelmi környezet, és nem megfelelő kommunikáció is párosul.

A visszacsatolás pedig alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre. Akkor miért ilyen problémás?

A legfontosabb, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy visszajelzéskor (még, ha nem is jelenik meg mindenkinél látványosan), erős érzelmek generálódnak mind a visszajelzést adó, mind a befogadó oldalon.

Az intézményesített „konstruktív kritika” hatására az első reakció a düh, az aggodalom és a megbántottság, a „küzdj vagy fuss” érzése. Ilyenkor óhatatlanul elterelődik a figyelem a visszajelzés céljáról, áthelyeződhetnek a hangsúlyok, inkább demotiváló lesz az egész megbeszélés, mint előrevivő.

Ha azonban a visszajelzés során a vezető létrehoz egy olyan, biztonságos zónát, ahol a munkavállaló úgy érzi, hogy tiszteletben tartják a személyét, a véleményét; és a visszajelzés mint eszköz, része annak a tanulási folyamatnak, amely során a szervezet egyre közelebb kerül céljaihoz, akkor a visszajelzés nagyon hatékony tud lenni. Sőt.

A támogató környezetben lezajló feedback egyfajta csere, és mint minden csere kölcsönös előnyökkel jár, hiszen mindenkinek szüksége van külső és belső visszajelzésre a fejlődéshez, a bizalom elmélyítéséhez.

A hatékony visszajelzés adása fontos vezetői kompetencia, gyakorlatilag egy készség, éppen ezért, gyakorlást igényel, és fejleszthető.

Akkor működik a legjobban, ha egy állandó folyamat, nem pedig egy hivatalos esemény. Katalizáló szerepét akkor tudja betölteni, ha a vezető viselkedése, kommunikációs stílusa hatással van a beosztottak hangulatára. A jó visszajelzés rendszeres, jól időzített, egyértelmű, rövid, befogadható és konstruktív.

Összegyűjtöttünk néhány javaslatot a hatékony visszajelzés adásához:

  1.  A visszajelzések legyenek előremutatóak.
  2.  Legyen tárgyilagos, szorítkozzon a tényekre.
  3.  Kerülje az általánosságokat.
  4.  A problémára koncentráljon, ne személyes tulajdonságokra.
  5.  Egyszerű megfogalmazást használjon.
  6.  Kínáljon megoldásokat, alternatívákat.
  7.  A megfelelő időben adjon visszajelzést akár pozitív, akár negatív – ne halogassa!
  8.  Csak saját tapasztalatból származó visszajelzést adjon (kerülje a „mi” és törekedjen az „én” használatára.
  9. Mindig ellenőrizze, hogy az adott személy megfelelően megértette-e a visszajelzést.
  10. Kövesse nyomon az adott visszajelzést.

A katalizáló visszajelzés másik izgalmas pillére a visszajelzés fogadása. Mint ahogy az elején említettem, a legfontosabb az érzelmek kordában tartása. A visszajelzés fogadása passzív szerep, ahol a pozitív visszajelzések mellett "szemrehányások" is előkerülnek. Mindenkinek vannak erősségei, gyengeségei, jó és javítandó tulajdonságai. De csak a visszajelzésen keresztül van esélyünk megtudni azt, hogy hogyan hatunk tetteinkkel, viselkedésünkkel másokra, hol tartunk a kitűzött célok megvalósításában, célba érnek-e gondolataink, szándékaink.

Fogadó szerepben a legfontosabb:

  1.  Hallgassa végig a visszajelzést.
  2.  Legyen nyitott!
  3.  Ne védekezzen, ne mentegetőzzön.
  4.  Keressék, meg a hangsúlyokat.
  5.  Tegyen fel tisztázó kérdéseket, ha szükséges.
  6.  Adjon magának időt.
  7.  Visszajelzéssel kapcsolatos véleménye tükrözze jövőbeni tetteit.

A hatékony visszajelzés eredményeképp a teljesítményben, és a viselkedésben megnyilvánuló változáshoz idő kell.  De visszajelzés nélkül a folyamatok „önállósodhatnak”, és visszaterelni őket az eredeti mederbe még több idő.

És végül…

Ne féljünk visszajelzést kérni munkatársainktól a saját visszajelzési technikánkról!

Hartmann Krisztina
BDO Magyarország
Szervezetfejlesztési tanácsadó

 

  



Referenciák



Belépés / Regisztráció
E-mail cím
Jelszó


BDO Magyarország BDO Akadémia Munkaügyi Portál

Copyright © 2025 BDO Magyarország HR Kft. | RSS | Adatvédelmi nyilatkozat | Jogi nyilatkozat | Kapcsolat
A BDO Magyarország cégcsoport tagjai magyar korlátolt felelősségű társaságok, az egyesült királyságbeli BDO International Limited garancia alapú korlátolt felelősségű társaság tagjai. A „BDO” a BDO hálózat és minden BDO tagvállalat márkaneve.